اﻣﺮوزه ﻓﻬﻤﻴﺪن ﻣﺸﺘﺮي ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﺮا ﻛﻪ رﻗﺎﺑ ﻓﺸﺮده و ﺷﺪﻳﺪي در ﺑﺎزارﻫﺎ ﺑﻴﻦ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺧﺎرجی و ﻣﺤﻠﻲ وﺟﻮد دارد.
اروﭘﺎي ﻣﺘﺤﺪ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﺠﺎري را ﺑﻴﻦ ﻣﻠﻞ اروﭘﺎﻳﻲ از ﻣﻴﺎن ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﺴﻴﺎري از ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻗﺒﻠﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪه از ﺑﺎزارﻫﺎ را ﺣﺬف ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺷﺮﻛﺖ های ﭼﻨﺪ ﻣﻠﻴﺘﻲ ﺑﺎ ﺟﺪﻳﺖ در ﺣﺎل ورود ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎي آﺳﻴﺎﻳﻲ ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ و در ﻋﻴﻦ حال در ﺑﺎزارﻫ ي ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ رقابت ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ در نتیجه ﺑﺮاي ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻫﻴﭻ ﭼﺎره اي وجود ﻧﺪارد ﺟﺰ اﻳﻨﻜﻪ ﻳﻚ رﻗﺎﺑﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻗﻮي ﺑﺎﺷﻨﺪ آنﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮب ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ردﮔﻴﺮي و ﺣﺮﻛﺎت رﻗﺒﺎﻳﺸﺎن ﻧﻴﺰ دﻗﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮي ﻛﻨﻨﺪ. ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ باید ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و رﻗﺒﺎﻳﺸﺎن در ﺑﺎزار ﭼﮕﻮﻧﻪ و ﭼﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮي ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﺑﺎﻳﺪ ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ در ﺑﺎزارﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﺟﻨﮕﺠﻮي ﻣﻮﻓﻘﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮﻳﺎت و ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، اﮔﺮ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺧﻮد ﻧﻴﺎز ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن را بهتراز رﻗﺒﺎﻳﺸﺎن ارﺿﺎء ﻛﻨﻨﺪ دارای ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. آنﻫﺎ ممکن اﺳﺖ ﺑﺎ پیشنهاد ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ ﺑﺮاي ﻫﻤﺎن ﻣﺤﺼﻮل ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ که رﻗﺒﺎﻳﺸﺎن اراﻳﻪ ﻣﻲدﻫﻨﺪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮاي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ارزش ﺑﻴﺸﺘﺮي اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻨﺪ و ﻳﺎ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن کیفیت و ﻗﻴﻤﺖ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن را ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺟﻠﺐ ﻛﻨﻨﺪ. اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎي ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻫﻤﺎن ﻗﺪر ﻛﻪ ﺑﻪ ارﺿﺎء ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺗﻮﺟﻪ دارد ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎ و ﺣﺮﻛﺎت رﻗﺒﺎ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
اولین ﻗﺪم ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻗﺒﺎ اﺳﺖ.